Groep 6

Algemeen

Natuurlijk besteden we in groep 6 volop aandacht aan de vakken technisch en begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. Daarnaast echter is er een breed aanbod van andere vakken. Denkt u aan verkeer, technisch en creatief schrijven, Kanjertraining, Topondernemers, Engels, gym, muziek, tekenen, handvaardigheid en dramatische vorming. De kinderen werken met lezen, rekenen, taal en spelling in drie niveaus, zodat elk kind de leerstof effectief op zijn/haar niveau kan verwerken. 

Het zal u zijn opgevallen dat in bovenstaand lijstje met vakken de zaakvakken ontbreken. Deze worden niet meer als apart vak gegeven maar vallen binnen de methode Topondernemers. Drie keer per week werken de kinderen, zelfstandig of in groepjes, aan thema’s zoals: paddenstoelen, reizen, grondsoorten, de werking van de zonnewijzer, de prehistorie, de Romeinse stad, zinken en drijven, zintuigen, multimedia enz. Ze hebben tijdens deze lessen de beschikking over een Chromebook en leren de ontdekte kennis te verwerken in bv. een muurkrant, een verslag, een PowerPoint, een film of een interview. Na een aantal lessen presenteren de kinderen de resultaten aan elkaar. De topografie van Nederland en kennis van de provincies wordt nog wel als apart vak gegeven. 

Gedurende het jaar houdt ieder kind een boekbespreking en een spreekbeurt. Verder krijgen de kinderen iedere vier weken een aantal spellingproblemen mee naar huis die gekoppeld zijn aan de spellingmethode en een blad woordenschat, ook weer gekoppeld aan de taalmethode. Tot januari is er wekelijks een tafeltoets op tempo en na januari is er wekelijks huiswerk voor begrijpend lezen. 

Naast dit volle programma is er ook tijd voor bezoekjes aan de Heimanshof voor natuureducatie en voor passieve en actieve programma’s van Het Kunstmenu. 

Daltonvaardigheden 

In groep 6 werken de kinderen met een taakkaart. Op de voorzijde staan de verplichte dagtaken. We streven er naar dat de kinderen die taken op de gestelde dag afhebben. Op de achterkant staat een verplichte- en een keuze weektaak. De verplichte weektaak wordt op maandag al gepland door de kinderen. Zij geven aan d.m.v. het kleuren van een vakje op welke dag zij de taak willen gaan maken. Zij kleuren de taak ook af op de dag dat het daadwerkelijk gemaakt is, zo leren de kinderen plannen. 

Op vrijdag wordt er regelmatig een laatste reflectie van de week gegeven voor werkhouding en taak. Ook wordt er gekeken of de door hem/haar gestelde doelen behaald zijn. Tijdens de gehele week wordt door het kind zelf én ook door de leerkracht bijgehouden welk werk gemaakt is. Daarnaast leren de kinderen inschatten of ze voor een bepaalde taak (extra) instructie nodig hebben, of de taak zelfstandig kunnen maken. 

Tijdens het samenwerken oefenen we in het accepteren en begrip opbrengen van elkaars mening en hoe we een bepaald idee samen verder kunnen uitbouwen. Ook kunnen de kinderen buiten de groep samenwerken in de rol van tutor (begeleiden van jongere kinderen).